lördag 30 augusti 2008

Varning för boknörderi

Okej, här är det slutgiltiga beviset för att jag är en nörd av stooora mått: idag organiserar jag om i bokhyllorna. Jag har aldrig gjort det förut men tydligen finns det massor av strategier. Till exempel kan man sortera

a) efter färg. Rosa, blå, röda osv.
b) efter storlek. Innan sorteringen stod till exempel mina böcker i "bananform" (se bild)
c) efter genre. Roman, deckare, fakta osv.
d) efter bindning, dvs pocket för sig, inbundet och kartonnage för sig
e) efter språk (det hade inte funkat för mig, jag har förutom svenska böcker typ fem engelska och tre norska)
f) och på biblioteksvis förstås; i alfabetisk ordning.

Ju fler kategorier man sorterar efter, ju högre nördpoäng får man antar jag. Jag gjorde så här:

Det här är innan-bilden. Observera bananformen som jag på ren instinkt ställt böckerna i. Inte så snyggt.

Jag plockade ut alla böcker och lade dem i högar. Först pocket som jag inte har så många av som jag trodde. De tog bara upp två hyllplan.

Sen inbundet. Det har jag massor av, och jag sorterade dem efter storlek också. Nu ska jag skriva nåt som är lite pinsamt. Innan sorterade jag nämligen så att de snyggaste och hippaste böckerna hamnade i ögonhöjd (typ Jonathan Safran Foer och skinnklädda Edgar Allan Poe och udda poesi och sånt) och de inte lika häftiga böckerna (typ gamla Kulla-Gulla och Marian Keyes) lite mindre iögonfallande. Men nu har jag sorterat i alfabetisk ordning, och då går det inte att gömma något! Förutom efter bokstav har jag sorterat efter storlek. Pocket för sig och inbundet för sig. Tre kategorier alltså (storlek, bindning, bokstav).

Klart! Här ser vi till exempel mina böcker under "pocket, bokstaven a". Hans Alfredsson, Johannes Anyuru, Erich Auerbach (mycket tråkig litteraturvetenskapsbok), Jane Austen och Paul Auster.

(och den som läser sin Bokhora vet vad som inspirerat mig till detta projekt)

Inga kommentarer: