tisdag 5 augusti 2008

Samma fast tvärtom


På tal om 90talet var Tvillingarna på Sweet Valley High en Stor Grej då. Idag uppskattar jag dem på helt motsatt sätt av vad jag gjorde då: böckerna är fullständigt vidriga men omslagen är små kitchiga karameller.

(då tyckte jag att omslagen var töntiga och pinsamma. Berättelserna om Jessica och Elisabeth och framför allt deras familj däremot var så bra tyckte jag. Den amerikanska drömmen. Och jag ville vara både som Jessica, den ytliga, populära, spontana och roliga, och Elisabeth, den smarta, begåvade, bokläsande systern.)

2 kommentarer:

Minna sa...

Jag läste också någon tvillingarna-bok, fast jag föredrog nog fem-böckerna och Bröderna Hardy, fast då läste kag visserligen pappas gamla från 60-talet så de platsar inte riktigt i din 90-talsnostalgi. Om jag ska välja något därifrån så får jag väl erkänna min besatthet av Phantom Valley-böckerna! Bara en sån sak som att de handlar om en internatskola, liksom.

Johanna sa...

Tvillingarna var inte mina favoriter men det fanns så sjukt många av dem och jag fick alltid sådana i födelsedagspresent. Femböckerna har jag läst men jag gillade nog Kulla-Gulla och 60 och 70talshästböckerna typ Britta och Silver bäst tror jag.