måndag 4 augusti 2008

Nittitalet

Jag tillbringade en varm kväll för några dagar sen med att sitta på min mammas balkong med fotbad, vin och gamla foton. Jag har ingen skääänner så jag kan inte visa några (och så är jag ju lite hemlig också), men tro mig när jag säger att det var en orgie i 90talets allra vidrigaste påhitt. Där var förstås massor av 80-talskort också, men det vet ju alla att ingenting såg riktigt klokt ut då.
(Även om vissa 80talsgrejer är inne igen är det liksom inte samma sak nu som då. Det vet ni också.)
Om jag försöker tänka bort att jag såg de här bilderna och spontant skulle beskriva min uppfattning om 90talet skulle jag liksom bara tänka "britpop. Powersuits och snortajta fodralklänningar, stort hår, leila k, Tvillingarna på Sweet Valley High, Spice Girls, furu och smårutiga skjortor. Ja och grunge förstås." Men! Det är så mycket värre! Jag kan inte nog understryka hur hiskligt fult det var hemma hos oss. Ändå bodde vi i världens finaste gamla Skånelänga, ett korsvirkeshus från sekelskiftet typ, komplett med hönshus, liljekonvaljer, klängrosor och magra vildkatter. Och kakelugnar och brädgolv och öppen spis i köket. Men på något vis lyckades de förfula det vackra huset med allsköns medel. Var ska jag börja? Rosa volanggardiner med fruktmönster. Beige, bulliga skinnsoffor. Virkade vita dukar, Laura Ashley-tyger, en telefon som är formad som en hamburgare, en telefon som är plastig och knallrosa, glassoffbord, mörkbruna köksluckor och gult kakel och Gul Blend-reklamaskfat av plast.
Sen kläderna då och frisyrerna. Fattar ni att min mamma hade collegetröja och mjukisbyxor i snowwashed jeanstyg? Bland folk? Kastanjerött hår i hockeyfrilla-på-väg-mot-axellångt-frisyr var tydligen hett, så även oformliga jeans och grova, lågklackade sandaler. Jag vet inte vad vi lyssnade på för musik för det syns inte på kort men nog var det inte så creddigt precis.

Själv hade jag samma frisyr som nu, det vill säga långt och rågblont, fula glasögon, superspinkiga ben och vita sockar med spetskant. Och massor av Kitty- Tvillingarna och hästböcker i min bokhylla i vit folie.

Inga kommentarer: