tisdag 5 augusti 2008

Kunskapskanalkväll

I kväll såg jag lite på Kunskapskanalen. Jag såg Svart på vitt som var en gammal femminutare som handlade om när kungen var i Gränna. Den gamle kungen alltså, jag tittade inte så noga men jag tror att det var Gustav V (det var väl han som var smygbög och spelade tennis?). Speakerrösten var en sån där gammal som tjattrar, om ni förstår vad jag menar. Som låter så där käck som dom gjorde förr i tiden. Han berättade om vad kungen gjorde i Gränna och det roligaste är när kungen får ett äpple av en grännabo: "När han [kungen] bjuds på frukt skämtar han om att Gränna är en 'fruktsam' stad"

Sen såg jag på Kim - den röde diktatorn som handlade om Kim Jong Il. Har ni koll på vad det är för en snubbe? Han är helt vansinnig och om det inte vore för att han förtrycker ett helt folk skulle han vara urfestlig. Han ser ut som en liten tant i 70talsglasögon och platådojor. Han bestämmer vad det ska vara för mode och menar att det är han som uppfunnit fenomenet fiskodling. Vidare hävdar den nordkoreanska propagandaapparaten att han skriver operor, är världens främste poet, flyger jetflygplan och att han slog elva hole-in-one på sin första golfrunda någonsin.

När Kim Jong Il tog över makten i Nordkorea kallades han först "den käre ledaren" men numera kallas han bara "Ordföranden"

Inga kommentarer: