söndag 17 augusti 2008

Sportjournalistik

Väldigt upptagen idag. Nu har ju OS kommit igång ordentligt med hästhoppningen och friidrotten med häcklöpning och höjdkval, för att inte tala om 100-metersloppet igår.

Jag älskar sportjournalistik, älskar entusiasmen, de yviga gesterna och de stora orden. Tänk om kulturjournalistiken kunde ta in lite av den entusiasmen och inte vara så avmätta och bajsnödiga hela tiden. (jag hade stora förhoppningar på Kobra/Sportnytt eller vad det var, ni vet det som gick i våras, men det var inte alls speciellt bra tyckte jag)

Tänk er själva: Kulturnyheterna 19.00 visar ett inslag från nån hypad konstutställning. Reportern vrålar: "Jag har ALDRIG sett nåt LIKNANDE!! Säg nåt! Säg nåt!! (till expertkommentatorn bredvid)" Och den andra: "Jag vet inte vad jag ska säga, Bengt (skratt). Jag är skakad. Det här är en milstolpe i konsthistorien". Och tänk på alla roliga tabeller och diagram och allt nörderi! Och om utställningen var riktigt bra skulle konstnären få en medalj och så skulle man spela nationalsången och alla skulle applådera.

Inga kommentarer: