lördag 13 december 2008

Om tvång, bland annat


Jag glömde bort att det är Lucia idag. Inte för att jag är överdrivet förtjust i julen i vanliga fall, men i år har jag av någon anledning försetts med skygglappar. Förr brukade jag i alla fall irritera mig på den glittrande kommersialismen, nu märker jag den inte ens.

Jag blir lite nervös över det här, så strax ska jag gå och köpa några hyacinter och apelsiner, och Zoegas julkaffe. Jag känner tvånget att ha det mysigt i juletid, så jag överkompenserar lite. Jag menar, HYACINTER? Jag kommer aldrig lyckas hålla liv i dem, men de luktar så gott. (jag tar tacksamt emot alla hyacint-överlevnadstips!) Om jag nu måste tillbringa en lördagskväll hemma, ensam! och skriva på den fördömda uppsatsen, ska jag i alla fall göra det i skenet av levande ljus och ha det MYSIGT. För det måste man ha på julen, va?

Inga kommentarer: