tisdag 9 december 2008

Hyllor

Ny lägenhet (just det!), nya bokhyllor. Jag behöver fler och nu får jag plats med dem också. Jag gillar mina nuvarande, men de finns inte att köpa och jag vill ha en hel vägg klädd med böcker, så jag har sett ut Ikeas billigaste hyllor till att bära mina kompisar. Jag såg nämligen ett fantastiskt författarhem i någon tidning där det stod vita Billyhyllor i varje rum, fullproppade med gamla böcker och gamla fina målningar stående ovanpå, lutade mot väggen, och det var så himla fint och alldeles lagom. Målningar och böcker är ju dekorativa element i sig, och då är det smart att låta hyllorna vara enkla och strama tycker jag.

Och jag har hittat en så fin gammal gustaviansk skänk (eller egentligen tror jag att det är ett slags lågt buffébord) som jag ska ha tvn på och gömma teknik, filmer och böcker med fula omslag och fint innehåll i. Och så funderar jag på att slå till på ett par fantastiska gamla karmstolar.

(och egentligen har jag tusen saker att göra i stället för att fundera på sådant här. Och det gör jag faktiskt också. Det är därför ni inte har hört av mig på några dagar. Jag skriver så pennan glöder)

2 kommentarer:

k sa...

Ja, allt ska vara så färglöst och så kliniskt stramt nuförtiden. Det blir roligare med färg... mer hemtrevligt och varmt. Men det kan bli lite rörigt om allt bara är färg, så vita bokhyllor låter som en lugn kontrast till innehållet... alternativt att bli en Feng Shui-anhängare... men det kanske skulle bli ett digert arbete med din bokkollektion :D

Johanna sa...

Precis, jag har ganska mycket grejer, böcker förstås :) men också målningar och foton och skivor, och så gillar jag gamla sirliga möbler, så det blir nog skönt med någon grej som är lite stramare.
Feng shui är inte min grej alls som du hör, de som är anhängare hade väl fått ett epileptiskt anfall hemma hos mig, haha. Jag tycker att det är hemtrevligt i alla fall!