måndag 1 december 2008

...goes julklappsguru

Varje år måste jag behärska mig för att inte enbart ge bort böcker i julklapp. Men jag kan ju tipsa er om sådant jag skulle köpt om inte en liten liten bit av mig fortfarande kämpar emot att bli en total kliché.

Till den som gillade Da Vinci-koden: Umberto Ecos Foucaults pendel. Är jag hemsk om jag säger att det här är en Da Vinci-koden för intelligenta? För det är vad jag tycker att den är. Samma grej, ni vet forskare, konspirationsteorier, ett nät av kulturhistoria, spänning. Fast otroligt välskrivet och dessutom med svindlande resonemang om fiktion, verklighet och avsiktligt dold sanning (som ställer lite krav på läsaren, visst, men som ger tusenfalt tillbaka). Och förresten, till den som gillar konst/litteratur/kultur (dvs JAG. Ge mig den här i julklapp!) så är Ecos Om fulhet ett bra tips. En resa genom kulturhistorien med fokus på något som är motsatsen till vad de konstnärliga idealen brukar stå för (nämligen skönhet, som Eco skriver i om i lika fina Om skönhet). Fantastiska bilder och exakt, skarpt språk.

Till den som gillar Harry Potter: JK Rowlings senaste som precis släppts, Tales of beedle the bard. Finns bara att köpa på engelska så den här passar nog lite äldre Harry Potter-fans.

Till lillasyster/yngre kvinnlig släkting/nostalgiknarkare (fast jag tror att det mest tilltalar yngre tjejer, typ bokslukande tonåringar som är missförstådda och törstar efter kärlek): Twilight-serien av Stephenie Meyer. Ni vet, bokserien vars första del nyss blivit film. Vampyrer, kärlek och ett fenomen som jämförs med Harry Potter. Första delen heter på svenska Om jag kunde drömma.

Till internatskoleromantikern (som jag antar redan har läst Den hemliga historien och Fördjupade studier i katastroffysik): Svart flicka, vit flicka av Joyce Carol Oates. Otäck historia om rasism som blomstrar ur en vit, väluppfostrad medelklass på 70talet, allt i internatskolemiljö.

Till den som gillar historiska romaner: Om denna person skulle råka ha missat Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren, alltså. En brett upplagd roman som utspelar sig i 1800talets Königsberg, Vatikanen, Köpenhamn och Sverige och handlar om omöjlig kärlek, övernaturliga sinnen och missfoster framför allt, men också om Swedenborgianer, dövhet och vaietésällskap.

(alla böcker är lätta att få tag i, till exempel på Bokus eller så, utom Foucaults pendel som måste beställas från förlaget. Gör det här)

2 kommentarer:

Minna sa...

Så om man gillade tanken med DaVinci-koden men tyckte att själva boken var skittråkig och helt värdelöst skriven, så är Eccos något man kan köpa?

Bengt Jangefeldts bok om Majakovskij är ett måste för alla som gillar bra litteratur btw! Köp den och köp den nu! :D

Johanna sa...

Precis så! Fast inte exakt samma tema, handlingen är annorlunda såklart, men i stort sett: konspirationsteorier, historia och spänning. Fast välskrivet och tänkvärt, befriat från slarvigt språk och logiska luckor.

Och ja, Majakovskijboken blev jag riktigt sugen på när du skrev om den, fast jag måste lägga de flesta av mina slantar på räkningar (tråkigt) och julklappar (lite roligare) nu. Men jag ska helt klart önska mig den som ett paket under granen!