tisdag 9 december 2008

Fattigmanssoppa

Här kommer ett budgettips. Till den här soppan behöver man nämligen endast till två portioner (i min storlek alltså, dvs två ganska små skålar fulla) två stora, tärnade potatisar, typ 1-1 ½ decimeter purjolök, gärna lite vitlök, 1 deciliter röda linser, 1 grönsaksbuljongtärning och vatten, salt och peppar. Kryddor efter behag. Det är billigt!
Man börjar med att fräsa purjolök och eventuell vitlök i olja i en kastrull.
När löken är mjuk häller man i allt det andra, dvs potatis, linser, buljong och vatten och låter koka upp. Man tar så att det står vatten kanske 2-3 centimeter ovanför potatisen.
Jag vill nästan inte skriva det här, men så här kommer det att bli om ni gör som jag säger kommer det att bildas ett slags äckligt, tätt skum på ytan när det kokar upp. Jag vet inte varför det skummar, men jag misstänker att det är antingen potatisens eller buljongens fel. Hursomhelst brukar jag aldrig orka "skumma av" som jag tror att det heter och det brukar gå bra ändå. Det värsta försvinner efter ett tag och det smakar inte illa.
Allt är klart när potatisen är lagom mjuk. Då ska man använda en visp (eller det måste man inte, man kan ta en gaffel) och liksom mosa ihop soppan lite. Den ska bli.. simmig, heter det så? Glöm inte salt och peppar heller.
Till sist är det inte nödvändigt men väldigt gott med lite matyoghurt i när soppan är klar. Det gör att den ser lite snyggare ut också. Man kan använda creme fraiche eller gräddfil eller så också.
Om man vill göra det extra lyxigt kan man låta några bacontärningar fräsa med löken, de ger fin sälta. Och naturligtvis blir det allra godast om man äter ostsmörgås till. Vintipset? Rött. Fast skippa ostmackan då, ta vitlöksbröd i stället.

Inga kommentarer: