måndag 22 december 2008

Fira jul med gamla bekanta

Jag har lite svårt att hitta julstämningen i år, speciellt idag. Jag äter knäckebröd och lyssnar på en alt-countrykanal och snart ska jag till frisören, inget av det särskilt juligt, eller hur? Igår slog jag i och för sig in alla julklappar (fast det var i princip under tvång) medan jag drack "teknekt" som jag har lärt mig att det kallas. Det är te med rom i, visste ni det? Jag har alltid kallat det te med rom i, jag har haft en vag aning om att det kanske hette tetoddy eller möjligtvis romtoddy, men det var visst fel. Eller så har kanske kärt barn många namn.

Förresten så har jag faktiskt gjort en julig sak idag, jag har upptäckt DNs jultävling i typ sista sekunden. Kan ni dagens klassiker? Jag kan! jag kan!

och på tal om illustrerade klassiker så är den här filmplanschen rätt fin, fast jag har alltid föreställt mig den där lilla byn som.. mindre liksom, med bara några låga hus med halmtak och grusvägar. Inte kullersten och droskor och en kyrka eller vad det är i bakgrunden.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har följt DNs "följetong" under vår mörka december och vissa dagar slitit mitt hår för att finna lösning när den inte funnits i mitt ack så obelästa huvud och vissa dagar har jag visslande lagt ifrån mig morgon tidningen med ett nöjt leende och minnet från en god bok nära tillhands. Men idag är alltså en av de där tidigare varianterna och du som kan, du har möjligen ingen ledtråd att dela med dig?
Mvh Catharina

Johanna sa...

Hej catharina! Jag vet, ibland är det så svårt! Jag är ju inte hundra procent säker, men det borde vara... jag vet inte hur lätta/svåra ledtrådar du vill ha, men okej: svenskt sekelskifte, novell, ett klädesplagg, Stockholm. Nu kan du nog klura ut det!