fredag 26 december 2008

Julmiddag

Nu ska jag gå på en julmiddag. Vet ni att det är första gången i år som jag äter julmat (vanlig julbordsmat alltså, skinka och sill och grönkål osv). Vi äter alltid lutfisk och gröt på julafton, en slags old school fattigmans-jul. I Fanny och Alexander hade de lutfisk på det vanliga julbordet, såg jag, men det har vi aldrig haft.

Idag blir det vanlig julmat i alla fall och ytterligare några julklappar. Kanske en bok? Jag har inte fått några än, någon fiktion alltså. Jag har fått den där hundra-miljoner-böcker-man måsta läsa i urval av Göran Hägg och så har jag fått en skaldjurskokbok, men inga romaner, ingenting. Jag tror inte att folk vågar köpa några sedan jag började läsa litteraturvetenskap, men det gör egentligen ingenting. Jag köper helst själv i alla fall. (det jag verkligen skulle vilja ha är ett eget ex av Blecktrumman men den finns ju inte att köpa)

Inga kommentarer: