måndag 15 december 2008

Läst: Dolken från Tunis

Som en liten mellanakt som inte kräver så mycket såhär i uppsatstider har jag läst Agatha Christies Dolken från Tunis. Den var mycket lättviktig, fast jag lyckades inte lista ut vem mördaren var förrän alldeles innan monsieur Poirot avslöjade alltihop. Jag trodde att det var Raymond (men det var det alltså inte, så om ni läser så räkna bort honom). Annars är, eh... think outside the box ett tips till den som sätter en ära i att avslöja mördaren. Fast å andra sidan säger ju citatet på baksidan det bättre (och säkert onödigt tydligt för den som inte är så trögfattad som jag): "en uppvisning i hur man på ett elegant och fyndigt sätt kan ställa en av deckarkomponerandets oskrivna regler ur spel..." (DN)

Har ni förresten läst Tio små negerpojkar? Jag kommer ihåg att jag tänkte mig det där huset och omgivningarna exakt så här (ja, inte just en fyr kanske, men ett torn av något slag, och så sluttningen ner mot vattnet som man inte ser):

E. Hopper - The Lighthouse at Two Lights (1929)

Inga kommentarer: