tisdag 31 mars 2009

Senaste+Nobel


Jag är så rastlös. Jag gör typ fyra saker samtidigt, jobbar med två olika grejer, lagar mat och gör listor. Den här som jag har sett lite överallt (här och här och någon annanstans som jag har glömt):

Senaste...
utlästa boken: Dödssjukdomen (om noveller räknas, annars Den allvarsamma leken, bra omläsningsbok!)
påbörjade boken: Sebastian Knights verkliga liv (Vladimir Nabokov)
höjdaren: Illusionernas bok (fast den var egentligen inte en höjdar-höjdare, Vad jag älskade är nog egentligen den senaste. Den påminner ju lite om Austers iofs. Gud, vad kräsen jag är, den läste jag ju i oktober!)
besvikelsen: Boken om Blanche och Marie.
lånade biblioteksboken: Räddaren i nöden och Lyckan/En gåta
inköpta boken: Nabokovboken i lördags för 10 kronor.
bokcravingen: Sorgesång som jag ännu inte har läst eftersom jag helst inte läser på engelska. Fast jag är beredd på en besvikelse: det låter bra, visst, men inte fantastiskt. Sen som alltid allting som är utgånget och inte går att köpa längre. Och inte finns att låna på hemmaplan (jo jag vet, det går att fjärrlåna blablabla men jag orkar aldrig)
lästa meningen: "Så genom en av känslans egendomliga förvandlingar fick Ryssland (som för dem verkligen hade varit en okänd avgrund som mullrat avlägset bortom ett lampbelyst hörn av en kammare belamrad med släktfotografier i pärlemorramar och en akvarell av slottet i Chillon), detta okända Ryssland fick nu ett drag av ett förlorat paradis, en oerhörd, otydlig, men i tillbakablicken vänlig plats befolkad av vemodiga minnen." (ur nabokovboken, jag kom inte ihåg exakt den sista meningen så jag tog den här från sidan jag är på, fin!)

Och sen hittade jag den här där man ska lista tre favoritböcker av nobelpristagare (härifrån). Omöjlig uppgift, men okej. Jag väljer

1. Blecktrumman som är en av mina absoluta favoriter. Den är en ungdomsförälskelse och det var länge sedan jag läste den nu. Jag är ärligt talat lite rädd att läsa om den, den kan omöjligt leva upp till de minnen jag har av den. Hursomhelst är det ju absolut ingen dålig bok. Jag ryser när jag tänker på lille Oskar och hans dånande blecktrumma, glaset som krossas, hästhuvudena och ålarna och nazisterna och Berlins tomma gator.. (och är det inte en madonna som gråter också?)
(Günter Grass som fick priset 1999)

2. Älskade som jag läste i höstas (eller var det i våras?) och som gjorde ett otroligt starkt intryck på mig. Den tycker jag att ni ska läsa! Om slaveriet i amerikanska södern, om svartsjuka, om offer plus lite övernaturligt (eh, jag inser att det inte låter så bra, jag skulle aldrig gå igång på det det där, men jag lovar. Det är verkligen bra). Bäst är de kapitel där texten flödar i någon slags poetisk stream-of-consiouness, svårt att förklara men mycket bra!
(Toni Morrison, pristagare 1983)

3. Missnöjets vinter som är min Steinbeckfavorit. Jag läste en artikel om fenomenet weltschmerz någonstans och då fick den här boken agera exempel på sådan världssmärta (det översätts ibland till världsleda också, typ att man ger upp hoppet om världen och människorna där. Det är nog en riktigare översättning egentligen). Den är otroligt tät och suggestiv, en hopplös, irrande planlöshet ligger över alltihop oavsett om det är nattliga vandringar längs småstadens gator som skildras eller om man sitter i ett hus vid havet och det är solsken och gardinerna fladdrar i havsbrisen.
(John Steinbeck, 1962)

Så, det här inlägget tog typ två timmar att skriva eftersom jag under tiden har lagat mat och ätit den, skrivit klart en grej, börjat på en annan och vattnat mina blommor. Nu ska jag nog läsa Nabokov.

2 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Intressanta val, framför allt "Missnöjets vinter" lockar mig.

Johanna sa...

Ja, den är så bra! Dyster förstås, mitt i småstadens idylliska ljuvlighet, men bra! Lite som en Edward Hopper-målning.