lördag 14 mars 2009

Läst x 2

Jag har äntligen läst ut Middlesex, det tog otroligt lång tid! Fast sista tredjedelen gick fort. Jag har i och för sig läst lite noveller parallellt, och dessutom Annette Kullenbergs Marianne Höök-biografi, ni vet den där "jag var självlockig blablabla"-titeln som är omöjlig att memorera (fast fin, se bild). Den var... uppslukande, texten liksom flödar utan egentlig rytm eller pauser, språket bara rinner på, är ganska ostrukturerat. Det är en bra grej. Jag gillar oftast inte biografier för strukturen påminner ofta om skoluppsatser: en klar, tydlig och faktaspäckad linje från vagga till grav, inga överraskande vändningar. Men här är språket associativt och ganska pratigt, något jag misstänker vissa kan ha svårt för? Fast jag gillar det och jag gillar boken, den här monologen som förstås handlar om Marianne Höök men också om falska illusioner och vänskapsband.

(jag var förresten på en författarafton med Kullenberg i veckan, för en grej jag skulle skriva, och hon är ju fantastisk! Det var en kulturförening eller liknande som anordnade kvällen, och hur stod hon inte ut bland välfriserade pärlhalsband och diskreta parfymskyar i färggrann kaftan, hes, beslöjad berättarröst och envis hackhosta)


Och Middlesex då, evighetsboken? Jodå, bra. Inte fantastisk, alldeles för lång och liksom spretig, jag hade velat läsa antingen historien om grekerna i 20/30-talets Detroit och Order of Islam-sekten ELLER Callies historia, det blir lite för mycket på ett sätt som inte är riktigt bra. Men - berättelsen om den här sekten, välgödd och blomstrande, gömd i gettot mitt under depressionen är mycket bra, och Callies uppväxtberättelse, speciellt om den knoppande tolv-trettonårsåldern, är fantastisk. Och det blir speciellt när man lever så länge med en bok, man slutar liksom att tänka på den i termer av bra och dåligt till slut, det blir ett slags permanenterat tillstånd som bara är. Fast jag vet inte om det är bra eller dåligt.

Gud, nu ska jag läsa lite kortare saker ett tag. Jag önskar att jag hade en Christie här men det har jag inte. Jag har en Söderberg, en Enqvist och en Duras, men vilken?

Inga kommentarer: