söndag 15 mars 2009

Lite av varje

Jag var hemma= ensam i går kväll, det var så skönt! Jag gjorde rotmos och stekte fläsk, sen drack jag te och såg INTE melodifestivalen utan läste Den allvarsamma leken från pärm till pärm (medan festfolket skränade som illasinnade måsar utanför). Den var inte riktigt som jag minns den (fast det är väl romaner aldrig då man läser om dem), som kärlekshistoria betraktad är den ju rätt dyster. Men jag älskar Söderbergs Stockholm, Arvid som driver runt på Johannes kyrkogård och spanar efter ljus i Lydias fönster, och Lydia som simmar i skärgården under "blå himmel, vita skyar. Blått och vitt --- Och vattenplask".

stad (fransk) + himmel i blått och vitt = Camille Pissarro 1913

PS. Vet ni? Jag har, lite försiktigt, börjat skriva för Helsingborgs Dagblads kultursidor. Vill man läsa lite mer strukturerade och ordnade texter av mig kan man till exempel kolla här.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad roligt med HD kultur! Du länkar väl allt du skriver där, så att man icke missar ngt?!

Johanna sa...

Ja visst kul! Klart att jag länkar!

die kaschemme sa...

Ursäkta fördröjningen, jag ska be att få gratulera, jag också! Vad roligt! Nu ska jag självklart börja läsa HD Kultur mycket uppmärksamt.

Johanna sa...

Åh tackar ödmjukast!
Och självklart ska du läsa HD kultur *smygreklam* det är mycket läsvärda sidor också utan mina små bidrag ;)