måndag 2 mars 2009

dig träffar hans kula av bly den träffar dig gott

jag såg att en lyriksamling av Göran Sonnevi såldes på bokrean. Jag minns inte så mycket av de få dikter jag har läst (i skolan), mer än att de är ganska långa, liksom dialogiska va? Typ som samtal mellan två älskande, liggande i sängen? I alla fall så kom jag att tänka på att han översatt flera av Paul Celans dikter och då var jag tvungen att gå och slå upp dem. Här är en bit av en av dem, fast inte i översättning av Sonnevi (jag hittade ingen bra):

O detta rusiga öga,
som här irrar omkring som vi
och stundom förvånat
ser in i våra.


Och åh, "Dödsfuga":

stryk dunklare sång ur fiolen och ni stiger som rök upp i luften
då får ni en grav ibland molnen där slipper man trängas



passfoto 1938

2 kommentarer:

Magnus Thorn sa...

Det finns många underbara poeter. Man skulle bara ha tid för att läsa igenom allting som är nedskrivet...

Johanna sa...

jag glömmer ofta bort att det är perfekt att ta med diktsamling etc på tåget, bussen, i väntrummet.. så behagligt att läsa ett koncentrat ibland, istället för att hetsa sidvändningar. Jag hade en mycket trevlig stund idag när jag satt och bläddrade Celan!