tisdag 3 mars 2009

Bokdagbok

Jag vet inte om någon av er som läser saknar det, men jag tycker i alla fall själv att det är tråkigt att jag så sällan skriver om böcker nuförtiden. Men det beror på att jag för tillfället inte har några läsupplevelser att tala om! Jag läser Middlesex och den är väldigt bra, men det går minst sagt långsamt. Jag har nog läst i en vecka eller så nu och har kommit kanske 200 sidor - av nästan 650!

fint omslag!

För att skriva någonting läsrelaterat kan jag ju redovisa min att-läsa-hög; i prioriteringsordning:

Boken om Blanche och Marie - Enqvist
Den blå rullgardinen/Kvinnogatan (samma volym) - von Krusenstjerna
Den allvarsamma leken (omläsning)
Dödssjukdomen - Marguerite Duras

..och sen är det säkert högsommar med tanke på min nuvarande lästakt. En positiv tanke! Bara fyra böcker (okej, i princip fem eftersom jag har 450 sidor kvar av Middlesex) - sedan en sommar; saltstänkta klippor, vinpicknick, bara ben och eftermiddagsslummer i nyklippt gräs och fågelkvitter!

från Amorosa (1986) om Agnes von Krusenstjerna

4 kommentarer:

Magnus Thorn sa...

Jag läser nästan ingenting för tillfället; har ett par böcker igång.. Men sakta går det. Ska försöka komma igång.
En sommar för nio år sedan läste jag 35 böcker. Det var innan första barnet föddes...:)

Johanna sa...

Haha, det kanske därför jag ställer mig lite skeptisk till att skaffa barn? För att inte få tid att läsa ;)

Anonym sa...

Den allvarsamma leken vill jag också läsa om!

Ibland har man läsesvackor. Men det brukar jämna ut sig under de där perioderna när man klämmer en bok om dagen eller så.

Johanna sa...

Kanske Söderberg kan hjälpa mig ur svackan? Kanske jag ska ta honom först? Då vet jag ju att jag inte blir besviken!