fredag 27 mars 2009

John Ajvide Lindqvist

Jag har ändrat mig, jag tycker inte att John Ajvide Lindqvist verkar så kufisk längre! Jag hade föreställt mig honom som någon slags Carl-Einar Häckner/häxdoktortyp (med tanke på trollkarlsgrejen antar jag), och Låt den rätte komma in fick mig verkligen att att rysa, fast inte på sättet det var tänkt tror jag. Men jag såg typ halva Babelintervjun med honom idag (eh, vad sysslar de förresten med på den redaktionen egentligen, jag menar plastiga glassgubbar och skyltar och grejor?) och han framstod ju som väldigt sympatisk. Ett under att han lyckades sticka emellan med någonting vettigt mellan alla märkliga programinslag, hm?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nu har jag inte sett programmet, men jag misstänker att glassgubben har att göra med hans senaste bok Människohamn där en mordisk glassgubbe förföljer Morriseyciterande flakmoppekillar. Om jag inte minns fel.

Johanna sa...

Jo, han berättade ju lite om det i programmet, att den fanns med i boken och så. Men liksom, är det nödvändigt att släpa in enorma reklamgubbar i studion (du vet, en sån där stor vinkande GB-gubbe) bara för att det FINNS en glassgubbe med i boken? Är det kul?

Eller är jag bara sur:)

Linda sa...

Nej du har rätt. Det är ju verkligen inte kul. Haha!

Johanna sa...

Alltså, desto mer jag tänker på det, desto surare blir jag faktiskt. Man har ett program om litteratur, MÅSTE man verkligen göra det till ett jippo? (exempel: Ajvide Lindqvist vill tydligen inte göra intervjuer på hemmaplan. Då tar Daniel Sjölin fram en skylt redaktionen knåpat ihop som är ngn slags parodi på kändisresor med vad heter det - fotogaranti? Alltså, man garanterar att folk kommer att få möjlighet att fotografera kändisen medan han/hon slänger sopor/skottar uppfarten etc. Kul???)

ps att denna förf använder sig av Morisseycitat (det gör han ju också i Låt den rätte komma in) är ju förresten ännu en bra anledning att gilla honom!