torsdag 30 april 2009

Något om Sorgesång

Jag läste en dålig recension (alltså att boken är dålig, inte recensionen, hur säger man? "A bad review", ni fattar. Hur säger man på svenska? "En skeptisk/negativ/tveksam recension" låter fånigt, fast det gör ju i och för sig "en dålig recension" också, otroligt fånigt) av Sorgesång, jag blir lite rädd att läsa? Jag ska naturligtvis göra det, men jag har ställt mig i reservationskö på biblioteket i stället för att köpa den. Peppen kom av sig! Blir liksom rädd att det ska tippa över, att det som var charmerande intellektuellt och känsligt ihopflätat i Vad jag älskade bara ska kännas.. sökt.

Äh, jag vet inte. Det är typ bara den här recensenten som är negativt inställd, alla andra verkar jubla. Men jag kommer ihåg att jag själv flera gånger under läsningen av Vad jag älskade tänkte att "här ligger texten snubblande nära att kännas ansträngd" (precis som jag tänkte när jag läste Paul Austers Illusionernas bok, vad är egentligen grejen med att de är så lika? Inte bara förtjänsterna utan bristerna också) fast den gjorde inte det utan bara nästan, jag kände att den stod och vägde. Men nu har det kanske tippat över, hoppas inte.

5 kommentarer:

Kajsa sa...

Jag tror att det är med Siri Hustvedt lite som med Ulf Lundell, hennes fans älskar henne så mycket att de är villiga att bortse från en hel del felprioriteringar i romanen (vissa partier som kanske borde ha strukits osv). Jag tyckte att Sorgesång var bra, men den är ju inte så bra att man dör, liksom.

Johanna sa...

Just det! Bra liknelse, det är nog mycket riktigt så. jag hade, när jag skrev inlägget, glömt att du skrivit så bra om Sorgesång och att inte du heller var odelat positiv, eller hur?

Usch, jag har inte ens lust att läsa den nu, det är så tråkigt!

Kajsa sa...

Jo men det är klart att du ska läsa den! De flesta gillar den ju, och jag gillade den också, även om jag tycker att t.ex Vad jag älskade var mycket bättre.

Johanna sa...

Haha, jag ska läsa den, jag ska! Jag kommer säkert att gilla men det är som du sa, man väntar sig en ny Vad jag älskade och får något "bra". Och det kommer, antar jag, lämna en sur eftersmak trots att den inte är dålig - men bara "bra".

Har du förresten läst "The blindfold" av Hustvedt? DEN är riktigt bra!

Kajsa sa...

Yes, den har jag läst! Gillade, så klart.