onsdag 15 april 2009

Två skymningsbilder från igår och en sidvändare



Igår var det varmt, det vet ni. Jag tror att det var nitton eller tjugo grader här, på dagen alltså. På kvällen när jag kom hem från dammiga museet var det svalare men absolut tillräckligt varmt för att kunna njuta papperskartong-middag på en parkbänk vid ån.

Idag är det också varmt, så nu sitter jag på balkongen med kaffe och Jane Eyre, som ju är en sidvändare! Alltså sidvändare som i att man vill läsa bara lite till, lite till utan att det egentligen finns något synligt driv, inga uppenbara spänningsmoment. Och det måste ju vara ett mycket gott betyg, ja? Jag ska inte säga för mycket eftersom Jane just anlänt till Thornfield Hall och alldeles nyss mött mr Rochester för första gången (det är väl 150 sidor eller så in i boken). Men ändå, det var ganska oväntat. Jag kanske helt enkelt saknar 1800talsromanerna! (och då undrar jag genast, vad ska jag ge mig på härnäst? Vad har jag missat? Mer Balzac? Stendhal? Eller den sista systern Brontë, vad hette den där romanen som nyss kom? Agnes Grey?)

2 kommentarer:

Sandra sa...

Agnes Grey var inte i närheten samma klass som Jane Eyre

Johanna sa...

Jag misstänkte det! Den rider kanske på systrarnas framgångar, ja? (alltså jag har ingen aning. Men det låter ju inte omöjligt)