torsdag 2 april 2009

Alla flickor provar ut sin nya hatt, alla pojkar gläds att yllestrumpan byts mot ljus nylon

Det är sol och det är ju trevligt, det är varmt också men allting känns så klichéaktigt idag, varför gör det det? Alltså, solljuset silat genom persienner, dammet som yr upp i luften, grävmaskinerna på gatan utanför.. Det ringde på dörren förut, det var ett paket som kom, och när jag stängt dörren såg jag att jag hade en stor mascarafläck nedanför ena ögat. Jag tycker inte om den här dagen riktigt men det är okej, jag bildgooglar växter i stället:

alcea rosea

Jag vill ha en doftande balkongträdgård! Rosmarin och lavendel och krasse (jag trodde att det var slut mellan mig och rosmarin, och mellan mig och lavendel också för den delen, men jag har fått ny tro efter utmärkta tips), och citronmeliss och typ, mynta? Doftar det egentligen så mycket? Och så vill jag ha stockrosor och humle, jag har alltid velat sitta och läsa i typ en grotta av humle.

6 kommentarer:

Emelie sa...

Kan verkligen rekommendera mynta. Hällde i lite myntafrön i en kruka på balkongen för några år sedan och de har grott varje vår sedan dess. Gott är det ju också, i te, mojito, sallader och sånt. Vet inte om den doftar så mycket dock.

Johanna sa...

Åh, tack för tips, det är ju hur trevligt som helst att diskutera växter! Det har jag aldrig gjort tror jag, utom med min mamma men det är liksom inte samma sak.
Och att mynta är användbart tänkte jag faktiskt inte ens på, men det är ju perfekt - mojitos är ju typ det godaste som finns på sommaren!

Magnus Thorn sa...

Jag vill också ha liv på balkongen, doft av vår, sommar, liv!

Johanna sa...

Humlegrottan/iskalla mojitos/små fjäderlätta böcker/förföriska dofter! Aaah, det är livet.

Han med skägget sa...

Mer nylonstrumpor för folket och öl i gräset. VÅR gött super fint

Johanna sa...

Vårkänslor i skägget, ja?