söndag 26 april 2009

Kafka på stranden

Nu har jag också läst Murakami och det var väl inte riktigt min grej. Bra, men vad ska jag säga, lite väl tillrättalagt? Storyn känns så prydlig på något sätt, trots att innehållet ju är rätt freakish. Jag borde väl gilla det kanske, men njääe.

Äh, jag tycks inte hitta nya saker som jag verkligen gillar, det är så tråkigt. Ska jag bli en sån som bara uppskattar gammal litteratur, det gör mig lite orolig? (alltså, jag menar inte bara pretentiösa saker då, stora tankar etc utan också typ Austen och Christie, gammal poplitteratur.) Eller jo, jag gillar ju Siri Hustvedt. Och Paul Auster ibland.

Jaja, det här handlade ju inte så mycket om Kafka på stranden, eller egentligen handlade det ju inte om någonting. Jag vet inte, mina tankar är nog rätt upptagna på annat håll, kanske är det därför jag är lite sur på böckerna. Nu läser jag i alla fall om Hercule Poirots sista fall, det är ju tryggt och trevligt och det får väl duga för nu.

9 kommentarer:

Fula Edith sa...

:) !

Johanna sa...

Edith du har en fin blogg!

Caroline sa...

Jag har ännu inte läst ngn Murakami, exakt av den anledn du skriver. Hittills har jag lyckats inbilla mig att han är en japansk Cartarescu, hahaha. Dömt att misslyckas, mao.

Johanna sa...

jag hade inte precis väntat det men jag är å andra sidan novis på japansk litteratur. Det är kanske ngt självklart? (Eller är jag fördomsfull?)

(och cartarescunovis är jag också)

Caroline sa...

För hundra år och sju livstider sedan älskade jag Banana Yoshimoto, förutom henne är jag icke alls bevandrad i den japanska litteraturen. (Förutom det japanska ingenting gemensamt m Murakami.) Cartarescu är hudgud, åh, läs!

Caroline sa...

Hmm, husgud iaf.

Johanna sa...

Men hudgud, haha - lyckad felskrivning! Och Cartarescu ligger på att läsa-listan (lite högre nu, snart så!)

Unknown sa...

du måste nog ge honom en chans till.. Murakami är inte utav denna värld helt enkelt. Det handlar om allt och ingenting. Läs "Fågeln som vrider upp världen". Den vände ut och in på mig och tillbaka igen. En av de bästa läsupplevelser jag någonsin haft.

Johanna sa...

Karolina, jag ska fundera på det! Kanske till sommaren som kommer då :)