måndag 20 april 2009

Jane Eyre

Läsare, jag rekommenderar er att läsa Jane Eyre. Fast det har ni väl gjort. Jag blev i alla fall så glad när jag läste och fann den så lätt, alltså lätt som i att sidorna nästan fladdrade när jag vände och vände och vände blad!

Intrigen var välkänd sedan innan: Jane Eyre som fattig guvernant, Mr. Rochester och den galna, inlåsta hustrun. Det var den sistnämnda som jag trodde skulle vara riktigt intressant, och visst är det verkligen ganska bra, men lite.. tja, otillfredsställande, jag ville se mer av galenskapen, tränga in på djupet (jag antar att det är Sargassohavet som spökar). Jag kände däremot inte alls till den senare delen. Jag menar inte den allra sista, det inte-så-oförutsägbara slutet där rochester är inblandad, utan delen där Jane bor hos sina kusiner och den orubbliga S:t John Rivers, med hjärtat kallt och ogenomträngligt för människokärlek, genom listig manipulation försöker forma sig en prydlig liten missionärshustru. Det är verkligen bra:
"'Det är inte på människors bud jag ger mig iväg, jag är inte beroende av de bristfälliga lagar och den felande uppsikt som är mina medmänniskors, de svaga maskarna. Min konung, min domare, min anförare är Den fullkomlige. Det tycks mig underligt att inte alla omkring mig brinner av iver att fylkas under samma baner och gå ut i samma uppgift'"
Jag vet inte om jag någon gång stött på en så osympatisk karaktär, fastän lömskt, liksom i smyg! Inte oärlighet utan plikttrogenhet och rättframhet in absurdum, mänsklig svaghet fastän förakt för människoköttet.

(och på tal om sympatier: är det meningen att finna Rochester sympatisk? Det är det va? Fast det är ju omöjligt, alldeles omöjligt.)

4 kommentarer:

Minna sa...

Jag vill inte vara sån men.. I told you so, ages ago ;D

Johanna sa...

Haha, ja det gjorde du ju, fast jag hade glömt det! Men jag antar att det låg någonstans i bakhuvudet när jag beställde den? Du hade i alla fall rätt och det måste ju kännas bra ;)

ps. Jag gillade din krönika mycket! Jag hade lätt också velat vara tv-tyckare, fast det hade nog blivit lite mycket Emmerdale för andras smak när jag tänker efter..

Minerva sa...

Systern Anne Brontë är minst lika begåvad som Charlotte och Emily. Om du gillar Jane Eyre, läs även Främlingen på Wildfeld hall. En läsupplevelse, för att använda en floskel.

Johanna sa...

Minerva, jag har fått ta del av lite olika uppfattningar av Anne Brontës litterära kvaliteter, men jag antar att det är bäst att bilda min egen. Och då blir jag så glad när jag får lästips! Tack!