söndag 26 april 2009

Igår

Jag gjorde någonting för mig mycket okarakteristiskt: dansade sönder mina fötter. Och pratade med nya människor utan att känna mig särskilt dum alls, och drack rosévin.

Innan det köpte jag en matta och en så fin pytteliten oljemålning, ett porträtt av en dam. Jag ska visa sen. Och böcker förstås, sju stycken för en hundring, det var väl bra? Bland annat Teddy Brunius och Oscar Reuterswärds Samtal om Zorn, den verkar helt bananas. Det är alltså två konstprofessorer som diskuterar Zornmålningar, en efter en i kapitel som "Ett badäventyr" eller "Zorns natt". Som jag förstår det har de alltså läst in sig på en målning och sedan mötts upp för att se den på plats, varefter de diskuterar den. Denna diskussion bandas och trycks sedan i den här boken, typ.
"OR: Du tycks lägga stor vikt vid de små figurerna.

TB: Ja. Jag vågar påstå att Zorn med dem gjort första utkastet till ett mänskligt tema, som var djupt betydelsefull för honom. Detta motiv med mor och barn döljer enligt min mening något som Zorn upplevt själv.

OR: Hör man på! Våra olika synsätt kommer i dagen redan i startögonblicket. Jag ser bara en härlig naturskildring i denna bild. Du tycks ana en story."
(om Med sin mamma, 1888)

Nu går jag ut på balkongen en stund (och läser vidare om Zorn) för det är 25 grader varmt här, sägs det.

En annan Zorn, för Med sin mamma verkar inte existera i cyberrymden.

Inga kommentarer: