fredag 1 maj 2009

Sommar och Poirot vs. Marple

Jag har varit dålig på att ha med mig kameran de senaste dagarna, annars kunde jag visat upp en bit av den svenska sommaridyllen komplett med prunkande spirea och tusenskönor, den helt osannolikt transparenta ljust gröna bokskogen med de svarta stammarna, och typ.. gräs. Sol, picknickfilt, grill. Ikväll ska jag nog dricka rosévin på en uteservering och det kan jag ju dokumentera om ni vill. Jag blir alltid lika förstummad över hur småstäder "lever upp" så fort det blir varmt, och hur människorna där flockas på uteserveringarna "precis som på kontinenten" (vita, illasittande piratbyxor! Solglasögon på i mörkret alt. på huvudet! Stupfulla människor klockan nio på kvällen!)

Jag har läst två Agatha Christie, de var inte särskilt roliga: "Ridå" och "Ett mord annonseras". Den sistnämnda har jag läst sjukt långsamt, de böckerna brukar ju räcka en eftermiddag ungefär (det gjorde "Ridå") men nu läste jag den här i flera dagar, den var så tråkig. Den där miss Marple är inte en speciellt festlig karaktär, eller hur? Monsieur Poirot är i alla fall rolig, låt gå för att hans självgoda attityd och "utländska vanor" är minst sagt platt tecknade, men det är ju i alla fall något. Miss Marple är ju bara en liten grå tant, liksom? Vad är grejen?

Inga kommentarer: