måndag 25 maj 2009

HEJ

Det är mulet idag och fiskmåsarna är som galna, jag fattar inte vad det är med dem. Det kanske kommer regn? Jag känner mig, som man brukar säga, som en ny människa idag. Fingrarna är kvicka, arbetsmoralen hög och det är bra, för jag har massor att göra.

Jag har läst två bra böcker, först Sorgesång som jag ju kände mig lite tveksam inför. Och okej, för att vara Siri Hustvedt tycker jag verkligen inte att det håller toppklass, men det är ju en bra bok. Så välskriven, så snygg. Ändå är den där exakta symmetrin och den perfekta intrigen man (jag) förknippar med Hustvedt inte riktigt där (okej, jag kan verkligen inte låta bli att jämföra. Det var ju synd). Det borde ju vara bra, jag menar, hur intressant är en bild som är för perfekt i vinklar och gradienter? Men jag vet inte, jag tycker att det där New York-intellektuella som genomsyrar alltihop känns så... medelålders. Alltså, det är inget fel med att vara i medelåldern eller att skriva om folk som är i medelåldern, men jag tycker att det här känns så trivialt, problemen och frågeställningarna känns så rutinmässigt, lite trött formulerade? Jag vet inte, många älskar ju den här boken, men jag tyckte att den blev lite.. långrandig, faktiskt, de här berättelserna och psykoanalysen och 9/11 (kom igen! 9/11?)... Men emellanåt riktigt bra, förstås, det vill jag verkligen framhålla att jag tycker.

Jaha, sen har jag äntligen läst The secret history, sist i världen så jag tänker inte skriva någonting mer än att den förstås var fantastisk, absolut fantastisk. Men jag anar att den, om jag hade läst den i en yngre ålder skulle fått mig att fullständigt tappa andan, och det är ju lite sorgligt att tänka på. Nu ska jag jobba lite.

Det är ljust och lite disigt ute, mycket bra arbetsväder!

4 kommentarer:

li sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
li sa...

Hej jag är full...för jag gjorde precis ett inlägg och sen lyckades jag ta bort det, fast det ville jag inte. Men det jag ville ha sagt var att:
Jag vill minnas att du ordade (bl.) ganska bra om den sistnämnda (The secret history) härom natten..., men som du vet är jag alltid tacksam för goda boktips! ;)

li sa...

Om inte det framgick så menar jag kommentar och inte inlägg.

Jag ska sluta nu.

Suck!

Johanna sa...

Du ÄR full! Haha. Men varsågod för boktipset!