tisdag 12 maj 2009

den norska kulturen

Min pappa kommer på besök idag. Från Norge. Visste ni att jag är halvnorska? Jag har aldrig varit där särskilt mycket, speciellt inte på senare år, och jag känner mig ungefär noll integrerad i den norska kulturen. Gud, jag känner mig ofta som en exotisk fågel där uppe, på den norska landsbygden, där man kör spark till affären på vintern och där byns första pizzeria öppnade någon gång efter millenieskiftet.

Jag har knappt läst någonting norskt, jag tänker alltid att det ska bli mitt nästa projekt. Jag har läst Ibsen såklart, och Knut Hamsuns Sult och Jonas Lies Rutland. Och.. hm. Jo! Cora Sandel naturligtvis. Saknas alltså Björnson och Kielland för att ha läst de fire store. Sen är jag som alla andra nyfiken på Rum vid havet, rum i staden= konst! Edward Hopper! fast jag har en känsla av att det inte är bra, inte alls, det luktar.. effektsökeri, hm? Och med tanke på de typiska Hopper-motiven, till exempel den här målningen (nederst) som jag vet ligger till grund för en av novellerna, känns det så.. alltså, tänk på alla andra målningar som man kunde skrivit om. Varför just dessa tomma, rätt stela uramerikanska Hopperska bilder? Alltså jag gillar dem, som bilder, jag gillar Hopper för det mesta. Men äh, jag vet inte, jag får bad feeling bara. Jag är nog inte så nyiken på den ändå.

Jaha, Norge var det, ursäkta sidospåret. Norskt måleri kan jag knappt någonting om heller, men jag kan ju visa några fina målningar i alla fall:

Henrik Sörensen: Edgar Allan Poe (1914). Jag hoppar över Munch, det känns lite onödigt att informera er om honom, men visst är det här Poe-porträttet lite likt? Jo kom igen, lite?

Norsk ur-natur av Hans Gude

Odd Nerdrum: Rödvinsporträttet (1977)

Odd Nerdrum igen, ni vet att han kallas kitchmålaren? Många grejer är fruktansvärda, men ibland är det fint med någon enstaka, som här.

ps. och så läser jag ju Sorgesång nu, det får väl räknas som en liten koppling till den norska kulturen?

4 kommentarer:

k sa...

Jag är också halvnorsk och känner mig inte heller helt bekant med det norska kulturlivet, rent krasst sett är jag inte så djupt insatt i något annat kulturliv heller.. det är väl priset av att vara för mycket intresserad av allt gissar jag! Det jag förknippar med konst i Norge skulle vara de små gallerierna i de små kustbyarna och en och annan lokal förmåga som min mormor talat varmt om ibland.

Johanna sa...

Åh, men gallerier i kustbyarna låter ju fint! Jag har knappt ens varit vid kusten, min pappa bor på Östlandet, och så har jag varit en del i Gudbrandsdalen. Och Oslo förstås.

Åh, någon gång skulle jag verkligen vilja lära mig mer om det där. Ska nog leta böcker om norska sekelskifteskonstnärer nästa gång jag går till antikvariatet, det är ju en början i alla fall!

Anonym sa...

jag trodde först att poe föreställde munch!

Johanna sa...

Ja men det är likt, visst är det!