måndag 4 maj 2009

Måndagstristess


Men shit vilken måndagig måndag då. Växlande molnighet, blåst, kyla. Jag sitter och jobbar vid datorn, alldeles strax ska jag laga lunch (linssoppa! kan ni tänka er något mer måndagstrist?). Jag ska snart till postkontoret och skicka några paket, och jag har planterat blommor och dammsugit. (det var rätt kul att plantera blommor iofs, fast inte lika kul som att köpa dem. Min mamma följde med som rådgivare och hejdade de värsta felköpen, och det var ju förstås lite trist: jag ville köpa hänglobelior och några stora pionliknande saker och några andra som liknade löjtnantshjärtan, men de var visst "för ömtåliga" för att hanteras av mina okänsliga fingrar)

Jaja, blabla, en fin Schieleteckning jag hittade precis:

(1913)

Fint hår, fin blick, snyggt nattlinne (eller klänning?). jag tycker så mycket om Schieles sätt att teckna kläder, skrynkligheten liksom understryker dekadensen. Och detaljerna är så elegant antydda!

5 kommentarer:

Magnus Thorn sa...

Dekadensen är påtaglig, underbart.

Johanna sa...

Japp, schieleteckningar hjälper mot måndagsledan!

li sa...

Ja du, jag önskar att jag också hade en ihärdig moder (eller motsvarande) som kunde tala om för mig vilka blommor jag skulle köpa... så slappa jag bli så besviken för att de alltid dör!

Johanna sa...

Li du kan få låna min!

li sa...

:D Tack!