onsdag 9 juli 2008

Tipsitips

Varje sommar sveper en bokvåg över Sverige, lika ofrånkomlig som höstförkylningar och vinterkräksjukor. Man har semester och då ska man läsa. Helst deckare. Jag har skummat genom några lästipslistor och med få variationer rekommenderas man i år att läsa

1) Aldrig fucka upp (Jens Lapidus)
2) Den nya Martina Haag-boken
3) Sex (Sara Villnius)

Jag har en annan filosofi. På sommaren brukar jag läsa de där tegelstensklassikerna man aldrig hinner med annars. I sommar har jag läst några Hjalmar Bergman-romaner (Farmor och vår herre, Clownen Jac och Hans Nåds testamente), och i bokhyllan står Knut Hamsuns Sult (på orginalspråk, som jag köpte under semestern) och Paul Austers New York-trilogi och väntar.

Om ni har tid att vända några sidor och liksom jag inte är så sugna på böckerna i lästipslistorna vill jag rekommendera er att ta en titt på

1) Blecktrumman (Günter Grass). Den måste alla läsa. Låna den på biblioteket.
2) Den vidunderliga kärlekens historia (Carl Johan Vallgren). Svensk 1800-talsmiljö, groteskeri och tragik. Gammaldags, gedigen berättarkonst som är en njutning att läsa.
3) Noveller (Sylvia Plath). Glaskupan må vara uttjatad men novellerna är pikanta. (Jag hittar dock inte någonstans ni kan köpa den. Jag hittade mitt ex på antikvariat. Kolla ert lokala eller biblioteket.)

Inga kommentarer: