onsdag 30 juli 2008

Rutiner

Jag har alltid betraktat mig själv som en rastlös människa med ett stort frihetsbehov. Det stämmer visserligen men fram tills nyligen har jag inte varit medveten om hur viktiga mina små rutiner är för mig. Speciellt om morgnarna. Min pappa är precis likadan som jag (eller det är väl jag som är lik honom), helt sjukt rastlös och lättuttråkad men får han inte ha sin kvällsrutin så blir han helt bananas. Så här gör han:

Det börjar med att han går ner i källaren vid nio. Där ligger både badrummet, kontoret och sovrummet. Man hör honom prassla lite på kontoret innan han går in till badrummet och pysslar med vad jag förmodar är tandborstning och ombyte till pyjamas (ja han har pyjamas! Visst är det gulligt? Han är över sextio år också). Sen går han och lägger sig första gången. I sängen läser han Morgan Kane eller Agent X9, eller så löser han korsord eller favoriten: spelar på sitt elektroniska yatzyspel. När han har legat i kanske en kvart tjugo minuter går han upp igen för då ska han gå ut och röka. Notera att detta är dagens första cigarett för hans del. Han röker bara om kvällarna! Ja sen går han och lägger sig ett tag igen och sen upp och röker en gång till. Sen upprepar han detta fram till ungefär klockan tolv. Då somnar han.

Jag är inte lika extrem, men på morgnarna gör jag alltid så här:
Går upp, sätter igång datorn på vägen ut i badrummet. Kissar och tar på ett linne eller något. Går och öppnar balkongdörren, hämtar tidningen. Går ut i köket och sätter på kaffe och gör i ordning frukosten:

Alltid två sesamknäckebröd med herrgårdsost och antingen gurka eller paprika (aldrig blanda!). Sen en stor kopp café au lait (lika delar superstarkt bryggkaffe och varm mjölk). Jag äter frukosten antingen a) framför datorn om jag har bråttom, b) vid köksbordet eller på balkongen medan jag läser tidningen eller c) framför tvn om det är Hem till gården.

Tidningen (SvD) läser jag i den här ordningen: Först bläddrar jag igenom huvudtidningen lite snabbt, kollar ridsport- och friidrottsresultaten (oväntad, va?). Sen läser jag Kulturbilagan i typ en timme, mest bokrecensionerna och understreckarna men också musik och filmgrejerna och husannonserna och ja.. allt egentligen och sist gör jag Nian, en liten klurighet på korsordssidan där man ska hitta ord i en kub med nio bokstäver. Näringslivsdelen har jag aldrig läst.

Sen sätter jag på musik och går och duschar.

4 kommentarer:

Minna sa...

Jag är exakt likadan. Jag tycker att jag är så himla spontan men morgonrutinerna går inte att rucka på, aldrig. Först datorn, sen kissa, kolla mailen och bloggen (nördigt), klä på mig, brygga kaffe, gå ut med hunden, dricka kaffe (i en timme), klä av mig, duscha, klä på mig. Cykla till jobbet.

Fast nu ska jag ju flytta och kommer varken att ha hund eller dator, hur ska det nu gå? Jag är lite nervös, det måste jag medge.

Johanna sa...

Hördu, det kommer säkert att gå bra. Du verkar både söt och smart och det borde räcka långt, eller hur!
Vad ska du göra i Stockholm förresten?

Minna sa...

Ja, jag kanske kommer på helt nya morgonrutiner. (hoppas)

Jag ska jobba i en bokhandel, visserligen som ansvarig för kontorssortimentet, men ändock i en bokhandel. Jag har gjort det förr och jag gillar det! :)

Johanna sa...

Boknörd ut i fingerspetsarna, va? ;D