onsdag 14 januari 2009

Om text och bild

Jag har alltid tyckt om att sitta med pennan i handen när jag läser. Stryka under, visst, men också typ telefonklottra. Rita små cirklar och figurer, ja ni vet.

När jag försökte bli konstnär gjorde jag ett litet projekt en gång (i skolan, konstskolan alltså, hur ofta arbetar man annars på "konstprojekt"? Det kanske är sådana personer som verkligen gör det, på sin fritid, som sedan blir riktiga konstnärer förresten) där jag ritade små bilder med kulspetspenna i Profeten, ni vet den här boken (obs! jag är verkligen inte ett fan av sådana här böcker, jag valde den här därför att jag hittade den och för att jag gillade kontrasten mellan de gamla hemska, sliskiga blablabla-levnadsråden och bilderna från barndomens 1980tal). Ganska sentimentalt och fånigt, men jag tycker fortfarande att det är ganska fint med sådana krockar där man sätter samman text och bild, och de skulle ju kunna utföras i oändliga variationer.

Exempel=



Inga kommentarer: