måndag 26 januari 2009

Första

Jag sitter i mitt nya kök, vid mitt nya köksbord och äter min första frukost här. Det känns bra, jag har utsikt över takåsar! Det har jag aldrig haft förut. Och jag dricker kokkaffe (jag tror att det kallas kokkaffe, eller är kokkaffe per definition sådant kaffe som bryggs med kaffepulvret i vattnet? Jag menar sådant där man kokar vatten på spisen och sedan häller det genom ett filter med kaffe i, om ni förstår) för jag har kvar min kaffebryggare i den gamla lägenheten. Jag borde göra det oftare, det smakar som kaffet min mormor brukade bjuda på och det var alltid himmelskt, fast då drack vi förstås det ur små nätta, tunnväggade porslinskoppar och inte ur tvådecilitersmuggar. Då fick man vänta tills kaffet hade svalnat exakt så mycket att man inte brände sig, och sedan svepa alltihop på en gång (annars blev det för kallt). Hursomhelst. Jag har också ett riktigt sovrum för första gången. Ett badkar. Massor av garderober. Jag är glad idag!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Åh ljuvlighet i ett bord + porslinskanna! Jag gratulerar till en stilig flytt & frukost. Lgh låter underbar!

Alex sa...

Vi flyttar på fredag, känns sjukt mäktigt. Särskilt i dag efter att vi har besiktigat radhuset. Nu känns det som om jag inte riktigt har tid att vänta!

Johanna sa...

Caroline - tack så mycket! Jag vill inte gå härifrån men nu måste jag, för att städa i det gamla.. tråkigt (fast sen, när jag kommer hem, kan jag ju alltid ta ett bad. Filosofera över takåsar. Eller njuta av hur luftigt mycket space mina älsklingar klänningarna har fått. Eller..)

a.m.o. - ja grattis till radhuset! Mäktigt! Och efter mina erfarenheter räknat kommer det för er del bli fredag morgon innan du hunnit knäppa med fingrarna. Jag kan knappt föreställa mig hur det är att flyttpacka/rensa OCH ta hand om två barn..

Johan sa...

Haha, hög igenkänningsfaktor på kaffedrickandet hos mormor. Har du bjudit farmor/mormor på kaffe med vår tids "koppar"? Dom blir helt förvirrade :)

Låter som du kommer trivas fint där bland kokkaffe & åsar.

Johanna sa...

Johan, jag trivs redan! Jag tror inte att jag hann bjuda min mormor på kaffe någon gång, men visst minns jag då det dukades fram muggar. "Ooooh, bara fem droppar tack" och ett hysteriskt "Stopp! Stooopp!" när mindre än hälften av muggen var fylld.

philip sa...

snacka om nostalgi, det fattades bara de djupfrysta kanelbullarna man fick vänta en evighet på i ugnen och hennes mistery handshake

Johanna sa...

Philip - åh ja, och smöret i en sån där rund burk. Och Blåvitts vaniljglass!

philip sa...

och den populära meningen "ska vi inte ha lite korv med bröd?"