fredag 2 januari 2009

Läsdagbok, typ

Hmmm, den här bloggen handlar aldrig om böcker längre (jag upptäckte att jag har fler inlägg märkta "populärkultur" än "litteratur" och fick panik, så nu skriver jag det här bara för att i någon mån återställa balansen) . Jag läser lite i Lady Chatterleys älskare och det går sådär, för jag är inne i ett otroligt segt mittparti, så jag pausar och bläddrar i den där litteratur-for-dummies eller vad den heter och tänker på alla böcker jag vill läsa (och på hur lite tid som finns, speciellt om jag ska läsa så här långsamt). Sen har jag tjuvstartat och börjat läsa Förbländningen, och så har jag läst lite Francois Villon (en gammal bekantskap) efter att ha snubblat över de här raderna härom dagen:

I realgar och utströdd arsenik/i osläckt kalk och syror och salpeter/i sjudhet bly och spad från gamla lik/i skit och piss och andra läckerheter/i talg och beck med flera rariteter/i flytningar från de spetälskas sår/i smuts från gamla tofflor och från tår/till huggormsblod skall inte heller nekas/i varg och grävlings galla, frän och svår/skall alla avundsjuka tungor stekas

Voilà! Lite elegant äckelpoesi från 1400talets mitt.

Inga kommentarer: