tisdag 13 januari 2009

Besudlade Petersburgsnoveller

Jag köpte för någon månad sedan Gogols Petersburgsnoveller nere på mitt lokala antikvariat, mycket överkomligt. Inte inbundet men väl tjockt, fint gulnat grängat papper och mycket bra åka-tåg-format. Jag har läst Kappan och tyckte mycket om den, och längtade/längtar efter Näsan, hur underbar låter inte den?

Jag var hemma hos en vän efteråt och hennes katt kissade i min väska, mycket charmigt, och därmed luktar mitt ex nu fränt av hankatt-urin. Jag kunde inte förmå mig att slänga (det enda jag sparade, jag slängde till och med min älskade perfekta stora svarta skinnväska! Lekte med tanken att försöka tvätta den, men jag misstänker att det inte är så bra att tvätta skinn) och i kväll funderar jag dessutom på att trotsa stanken och läsa lite, i alla fall Näsan. Jag hoppas och tror att det är värt det!

Författar/idolporträtt Nikolaj Gogol, mycket stiligt:

Inga kommentarer: