onsdag 28 januari 2009

Bokpaket

Jag hämtade ett bokpaket igår:

Finaste!

Jag hade egentligen bara tänkt beställa Hopperboken (som är så fin!) men hittade medan jag beställde av en slump en lapp med "förbigångna klassiker som jag måste läsa" och slängde in dem också. Jane Eyre har jag helt missat, fast jag läst (valda delar ur) Madwoman in the attic och dessutom Sargassohavet som jag tyckte mycket om. Söderberg har jag faktiskt läst en gång för länge sedan, men dess avtryck har liksom fallit ur mitt huvud så jag får försöka igen. Den bästa svenska romanen, eller hur var det?

(Och så Murakami då, inte precis en klassiker men låter onekligen som en bok i min smak. Lite freakish?)

Och kolla här:

E. Hopper Queensborough Bridge (1913)

Claude Monet vid East River? Jfr:

C. Monet Waterloo Bridge, London (1903). Visst är den här lite grötigare men är inte London överlag lite grötigt? Väderleksmässigt alltså.

4 kommentarer:

li sa...

ja du johanna, efter att ha surfat runder på nätet lyckades jag hamna här (kanske inte helt av en slump. din söta bror hade ju något visst med det hela att göra), men mycket trevligt, frmför allt att jag fick lära mig nått nytt om min kära vän, för inte visste jag att du hade en blogg!

Johanna sa...

Haha, LI! Välkommen! Jag trodde att jag nämnt det ngn gång?

Mkt bra att du har blogger, en egen blogg på gång kanske? Ja?

Anonym sa...

Hej hopp,
Blogger? Word! svårt.
Kultur minsann!

Johanna sa...

Hej han med skägget. Word är svårt men Blogger har jag koll på. Och kultur!