fredag 3 oktober 2008

Läst: Händelser vid vatten

Det här är en bok som är både en skildring av ett svenskt sjuttiotal med typiska ingredienser som flummiga kollektiv, skogsexploatering och rostiga volvobilar, samtidigt som den kretsar kring ett mord och dess uppklarande. Samtidigt kan man säga att den bottnar i en djupare existentiella motsättningar som mellan kvinnor/män, natur/kultur och yadayada.
Bäst gillar jag ett sidospår där en av huvudpersonerna tror att han har blivit kidnappad av en galen kvinna som är med i en hemlig sekt, vars syfte är att hålla unga, virila män som sexslavar. Lite crazyness som livar upp bland all getosttillverkning och alla kalhyggen och utkylda timmerstugor.

Kerstin Ekman har skrivit, jag är inte jätteförtjust men visst är det läsvärt. Inte riktigt min typ av bok bara.

(mellan Hitom himlen och den här läste jag Resor i skriptoriet av Paul Auster som jag har skrivit lite grann om här)

Inga kommentarer: