onsdag 1 oktober 2008

Om kaffe och mjölk

Jag har i min ägo en liten batteridriven mjölkskummare. När jag då och då gör mitt kokkaffe, som ju kräver lite fix och trix och engagemang, tänker jag ofta "ska det vara så ska det vara", och då värmer jag mjölk i en kastrull och skummar den med min lilla mjölkskummare. Också dukar jag upp alltihop på en bricka, min fina kaffekanna, mjölkkanna och favoritkoppen. Det är något annat än den vanliga muggen slarvigt måttat bryggkaffe med en skvätt kylskåpskall mjölk i.

Idag väljer dock mjölkskummaren att strejka och de nya batterier jag trodde låg i en låda någonstans lyser med sin frånvaro.

(den sorgligaste kaffevanan jag någonsin hört talas om är från någon bok som jag inte kommer ihåg där personen i fråga drack varmt kranvatten med Nescafé i. Fattar ni? Han kokade inte ens vattnet, bara vred kranen åt vänster och lät det rinna en stund. Jag slår vad om att han drack ur en reklammugg också)

Inga kommentarer: