söndag 12 oktober 2008

Hos optikern


Jag hämtade mina frökenglasögon igår, och samtidigt gjorde jag en synundersökning för det där körkortstillståndet. Det innebär att snabbkolla synen med och utan korrigering. Herregud vad jag kände mig dum när jag satt där utan glasögon och försökte lista ut vad som stod på skylten. Jag såg ju att bokstäverna var jättestora, men kunde inte för mitt liv lista ut vilka det var.

Jag: Nej men jag ser inte, det är alldeles suddigt.
Syntanten: Inga gissningar?
Jag (kände mig pressad att komma med något): Okej, eeh.. D. G kanske? och F.
Syntant: Eh, nja, det är inga bokstäver, det är siffror.
Jag: Jaha, ojdå.

Sen fick jag tack och lov ta på mig de nya glasögonen.

Jag: Men hjälp vad konstiga de är. Jag ser alldeles skevt.
Syntant: Ja, de korrigerar ju ditt brytningsfel.

Brytningsfel? Det hade inte jag hört talas om. Men syntanten sa att det kommer med åldern. Fy vad jag kände mig gammal då. Inte nog med att jag nästan är blind (0,1! På båda ögonen!), jag har härmed fått min första åldersrelaterade defekt.

Inga kommentarer: