söndag 28 juni 2009

Jag lovebombar naturen


Okej, ni ville se åttahundra bilder från Fredriksdal och på olika typer av växtlighet där, sa ni? Jag är inte den som är den, det är jag verkligen inte.

Till höger från allén sett: den franska parken! Rosor, lavendel och olika sorters väldoftande växtlighet. Därefter följer...

... den engelska parken av typen Sherwoodskog, alltså ej herrgårdsstil och knivskarpa buxbomar.

I förgrunden: hundloka alternativt hundkäx (Anthriscus sylvestris), i bakgrunden sommaräng med gula blommor (kanske smör?)

Vallmo.

Nils Poppe i en buske.

Det här var inte så roligt att se, men man måste ju älska namnet: Den systematiska trädgården! Fast den låg nästan i träda på grund av angrepp av någon sorts mask som jag glömt namnet på. Men ändå! Den systematiska trädgården! (jag vet förstås inte riktigt vad denna systematik egentligen består i. Jag lovar att ta reda på det nästa gång)

Jätte-någonting! Kanske daggkåpor! De var i alla fall säkert två meter höga.

Röda rosor mot vitputsad vägg, check.

Mmmm, älska de här.. tunnlarna, eller vad man ska kalla dem. Det blir så bra ljus i dem!

Rhododendron som sjunger på sista versen.

Stadskvarteret där vi gick på styltor. Ja, även jag.

Det här är inte Fredriksdal, det är småbåtshamnen hemma, lite senare på kvällen, som var på bra humör.

5 kommentarer:

Minerva sa...

Wow, vilka fantastiska bilder! Är du professionell fotograf? Det verkar i alla fall så. Jag har själv varit på Fredriksdal men minns inte att det var så vackert.

Magnus Thorn sa...

Underbart. Man kan skriva en roman om allt det där...:)

Johanna sa...

Minerva, haha nej det är jag verkligen inte, men vilken komplimang, tack! Jag tror att den största delen av äran får tillskrivas bra ljus och omgivningar..

Magnus - absolut, det vore en väldigt bra skådeplats för en pusseldeckare till exempel.

Mia sa...

Tack för den lovebomben. Under de här få soliga veckorna som vi får om året förstår jag varför jag älskar Sverige. Sen brukar det gå över när mörkret kommer. :)

Johanna sa...

Varsågod! jag gillar iofs alla årstider men det är i alla fall roligast att fotografera på sommaren :)