söndag 7 september 2008

Söndagsmiddag

Märkligt nog gillar jag att laga mat när jag är bakis. Idag har jag gjort kycklingpasta.

Man behöver kycklingfilé som man skär i mindre bitar, pasta (jag tar fullkornslinguine), ruccola eller babyspenat, körsbärstomater, rödlök, vitlök, creme fraiche och parmesan.

Man måste äta det här i en stor skål. Först lägger man i salladen som är sköljd såklart.

Sen nykokt pasta.

Sist kycklinggrejset, som man gör så här: man bryner kycklingbitarna och hackad rödlök och vitlök (jag orkade inte greja med vitlök idag så jag tog vitlökspulver i stället). När kycklingen har fått färg rör man i typ ett par matskedar creme fraiche och lite vatten så att det inte blir så tjockt. Sen halverade körsbärstomater och salt och peppar. Och så får det puttra en stund, kanske fem minuter.

Klart! Sista grejen är massor massor av riven parmesan, och om man känner sig fancyschmansy, typ om man ska bjuda någon på det här, kan man garnera med färsk timjan. Och då dricker man rödvin till, fast idag drack jag mellanmjölk.

Inga kommentarer: