söndag 10 januari 2010

Söndag



Jag måste helst skriva en halv recension samt läsa en hel bok idag (eller tvärtom), men vi har ätit frukost i evigheter och jag har läst bostadsannonserna i dagens tidning. Inte för att jag planerar att flytta, men ibland säljer de så fina hus - idag annonserades en sekelskiftesvåning, en pampig tjugotalsvilla samt flera små korsvirkeslängor. Ibland har jag svårt att bestämma mig för hur jag helst skulle vilja bo, det bästa hade förstås varit att ha en stadsvåning och ett landställe. Ibland ser jag så billiga små hus som ligger intill insjön en bit härifrån, precis i bokskogens rand, varje gång tänker jag på sprakande brasor, lantkök, fågelkvitter, knarrande golvplankor och en öronlappsfåtölj i biblioteket.

Nu är kaffet slut. Som ni kanske har märkt i de senaste blogginläggen har jag för tillfället snöat in på målningar av typen ovan. Det här är Wright Barkers Circe från cirka 1900. Jag tror att det är för att materialen är så himla snygga - djurhudar, marmor, kronblad och stjälkar, svepande, flortunna tyger? Och åh! på tal om material har jag beställt en beige kappa - jag har tjatat om att jag vill ha en beige kappa i evigheter! - i ull och kashmir, den borde anlända till mitt lokala postkontor i morgon. Vet ni hur svårt det är att hitta beiga kappor som inte är trenchcoats? Det är jättesvårt.

Nu ska jag göra nytt kaffe och sedan läsa en bok ur den här serien.

2 kommentarer:

Mia sa...

Wow, är böckerna bra? Låter som ett riktigt bra tips iaf.

Johanna sa...

prova! Jag har bara läst Milton Hatoums "Den förtrollade staden" som kommer ut i dagarna, och den rekommenderar jag verkligen. Men jag kommer definitivt läsa både Atwoods och Wintersons bidrag.