tisdag 5 januari 2010

Konstens år


Hej, syftet med det här inlägget är mest att pynta bloggen med den här fina målningen, det är Lawrence Alma-Tademas Unconscious Rivals från 1893. Alma-Tadema var speciellt bra på att måla blommor (se här!) och marmor, det är en egenskap som jag uppskattar mycket! Annat måleri jag blir imponerad av om det är bra: vitt (speciellt kläder), hästar, siden, interiörer, päls och moln. (jag rekommenderar er verkligen att följa länkarna, det är fina målningar!)

Jag tänkte att jag kanske skulle läsa lite konstvetenskap på distans i höst. Möjligen blir 2010 konstens år? Det finns en distanskurs som verkar bra förutom att den är inriktad på 1900-talskonst, jag skulle vilja att den var inriktad på ett annat århundrade, helst 1800- eller 1600-tal. Det hade varit fantastiskt att få ägna sin tid åt murrigt nederländskt ateljémåleri eller borgerliga interiörer i artonhundratalskonsten eller något annat kul ett tag.

4 kommentarer:

Magnus Thorn sa...

Det låter som något du borde göra, skulle själv vilja gräva ner mig i historia och estetik från Europas 1800- och 1900-tal.

Ha det gott!

Johanna sa...

Jag visste att jag skulle längta efter att plugga igen, ganska snart efter att jag var färdig!

Mia sa...

Läst A + B och kan bara rekommendera det. Konstvetenskap går lite djupare än Konsthistoria som mest går ut på att lära sig rabbla namn. På Konstvetenskapen får man lära sig om teknik och tolkning också. Så roligt!

Johanna sa...

Jo, jag är verkligen pepp på att läsa det nu! Namn och målningar i konsthistorien har jag redan hyfsad koll på, så konstvetenskap är nog alldeles rätt!