måndag 17 augusti 2009

Konst, exotism etc.

God kväll, eller god natt snarare, jag är vaken. Ska vi titta på lite mer konst? Utan tema den här gången, jag hittade bara några bra konstverk vilka inte har med varandra att göra mer än att det är artonhundratalsmåleri alltihop. Nordiskt förstås, lite exotism och, hm, ganska mycket naket.

Paul Sieffert 1898

har ni sett någon se så himla.. ren ut? har ni det? Jag vet inte om jag har. Hon, den här kvinnan alltså, ser liksom så välputsad ut, alldeles skinande blank, jag undrar om man kan vara sådär blank utan att slipa av det översta hudlagret? (eh, varför man nu skulle vilja göra det, det vet jag inte...)

Samma sak kan förresten nästan, men bara nästan, sägas också om den här målningen:

Georg Pauli 1881

Och åh, ni kommer ihåg det här med Zorn och Orienten? Här är är en annan bild, en akvarell från Alger 1887.

Jag skulle vilja åka dit och kolla om ljuset verkligen är sådär övermagiskt disigt.

Och en som går lite utanför det här nordiskt artonhundratalsmässiga, det är lite mer påklätt också men exotiskt så det förslår och väldigt kitchigt:

Karl Bang (se fler bilder här. Gör det!)

ps jag recenserar Kerstin Strandbergs nya roman i Helsingborgs Dagblad (eller det gjorde jag för någon vecka sedan men jag har inte tänkt på det här med att länka förrän nu)

4 kommentarer:

Minerva sa...

Wow, vilken bra recension! Jag visste inte att du skrev i Helsingborgs dagblad.

Tycker du att man bör ha läst Strandbergs tidigare romaner för att läsa Silkespappersmönstret?

Johanna sa...

Åh tack Minerva, vad glad jag blir! Jag tycker absolut att man kan läsa Silkespappersmönstret utan att ha läst de andra delarna (det här är den fjärde delen), men förståelsen, djupet och den episka bredden blir förstås större av att läsa alltihop. Däremot tror jag att det går bra att läsa i vilken ordning man vill!

Therese sa...

Gud vad roligt det är när du visar bilder. Mer! Extremt fina målningar, och ja, gud vad ren hon ser ut på den första... fascinerande.

Johanna sa...

Therese, jag kan bara säga tack, tack och detsamma, jag önskar alltid fler målningar hos dig också!