lördag 8 augusti 2009

15 böcker

  1. majakovskij Jag!
  2. vad som helst av paul celan
  3. ögonbindeln
  4. petersburgnoveller
  5. historietter
  6. något av marguerite duras
  7. drottningens juvelsmycke
  8. om fulhet
  9. blecktrumman
  10. fallen
  11. cora sandel
  12. missnöjets vinter
  13. nana
  14. den bergtagna
  15. hotel new hampshire
Rules: Don't take too long to think about it. Fifteen books you've read that will always stick with you. First fifteen you can recall in no more than 15 minutes. Tag 15 friends.

Jag blev utmanad av Alexandra! Fast "tag 15 friends", nej, alltså... Fast det hade varit kul att läsa om era 15 böcker i och för sig, så jag tycker att ni ska anta utmaningen i alla fall. Om ni vill.

4 kommentarer:

Världen enligt J. sa...

Kul att läsa! Och det var länge sedan jag tänkte på, eller läste något av Duras, nu blev jag sugen...

Johanna sa...

Åh hon är så bra! Jag antar att du har läst Älskaren, men Halv elva en sommarkväll tyckte jag också riktigt mycket om. Den finns här:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185267562

Torbjörn Wester (Litteraturpalatset) sa...

Ok, här är en spontan lista från mig:

Slakthus 5
Bibeln
1984
Barabas
Grabbarnas stora presentbok

Rymdväktaren
Nyaga
Den svenska litteraturhistorien
Onda sagor
Röda rummet

Aniara
Tjugominuterskriget
Doktor Glas
Arrakis ökenplaneten (Dune)
Drömmar om rosor och eld

...det var väldigt slumpmässigt :-)

Jag har förresten lagt till din blogg i min länklista över bokbloggar.

Om du vill får du jättegärna länka till mig!

På min blogg har jag en länksamling till skrivtävlingar, hundratals bokbloggar och bokhandlare.

Mvh.
Torbjörn (Litteraturpalatset)

http://www.litt.se

Johanna sa...

Hej Torbjörn, hela poängen är ju att det ska vara spontant och slumpmässigt! Annars blir det bara en uppräkning av de gamla vanliga romanerna.. Associerar man fritt utan att tänka efter dyker de böcker upp i minnet som man verkligen fastnat för, eller det hoppas jag i alla fall :)