måndag 10 augusti 2009

Det är svensk samtid och dessutom är det måndag

Fast det känns som lördag idag, det beror på att jag just lämnat en recension och skrivbordsjobbat färdigt och inte ska jobba igen förrän i morgon natt! Just nu nattläser jag, på jobbet alltså, Hanteringen av odöda; jag tänkte att den är väl bra om man inte vill sitta och somna, men precis som förra gången jag läste Ajvide Lindqvist är det inte särskilt läskigt (det var Låt den rätte komma in). Jag sitter mest och tycker att det är lite fånigt, alltihop. Och precis som förra gången höll jag på att kräkas över de första sidorna, jag har verkligen svårt att läsa om svensk samtid. Vad är det med människor egentligen? Är samtiden verkligen så grå och glädjelös? Usch, vilken nedslående tanke det ändå är.

Annars är det så kvavt här, jag har jättesvårt att klä mig efter vädret eftersom det skiftar hela tiden, inte för att jag någonsin klär mig efter vädret i och för sig - jag hade burit svarta matta strumpbyxor året runt om människor bara inte hade stirrat så (alltså inte enbart strumpbyxor, då hade stirrandet möjligen varit befogat). Idag ska jag i alla fall göra det för idag är det inte soligt.

(hm, jag är visst lite sur idag. Men hörni, kan ni inte tipsa mig om inte-somna-litteratur? Skräck eller spänning eller någonting, jag kan ingenting om sådant. Då blir jag glad!)

8 kommentarer:

Johan sa...

Jag måste väl rekommendera Millenium då, trots allt, till slut. Min nattsömn har varit helt förstörd en tid, men trilogin är avklarad och jag vill har en trilogi till. Mainstream, javisst. Men seriens framgång är välförtjänt.

li sa...

Schysst recention snäckan!
Sorry är jag ingen vidare på boktips...

li sa...

recension.. (sorry) :P

Johanna sa...

Johan, aha, det är alltså så? Jag kanske får prova då. Kanske, kanske :)

Tack Li! Du är bra på annat.. :)

Minna sa...

Poppy Z. Brite!

Johanna sa...

Minna jag var tvungen att googla, men vilket bra tips! Hon har "en fullständigt dekadent stil" läste jag någonstans nu, det låter ypperligt! Tack!!

Minna sa...

Äntligen! :D

(Fast du borde läsa dem på engelska, tror bara första boken finns på svenska)

Johanna sa...

Alltså jag läser helst på svenska. Jag är inte tillräckligt bra på engelska för att få med mig alla nyanser och det gillar jag inte. Men kanske, då.. :)