tisdag 4 augusti 2009

August, die she must

Jag sover med fönstren öppna ut mot gatan, tvärs över den ligger kyrkogården och förstås själva kyrkan. Idag vaknade jag av klockorna dånade, ja, dånade! Herregud vilket ljud det ändå är, luften vibrerar. Jag vet inte varför man ringer en tisdag förmiddag klockan elva nollnoll, de ringde inte igår? Jaha, hursomhelst, under tiden jag varit borta har jag jobbat och sovit och lagat mat och gått på små hantverksmuseer (anledningen till detta var en vild längtan efter att göra någonting, vad som helst, vi orkade inte ta oss någonstans och här har vi bara sådant. Samt tusentals små sommaröppna gallerier med Bjäre- och segelbåtsakvareller). Nu är det augusti, i morgon ska jag kort återvända till dammiga museet (till mitt kontor! Åh vad jag har saknat mitt kontor), resten av veckan ska jag ägna mig åt ett skrivuppdrag obs ett mycket trevligt sådant! Ni får se.

Jag vill ha nya kläder, jag är så trött på mina skrynkliga kjolar. Jag skulle vilja ha en mörkgrå stickad tröja med korta ärmar (liksom med lite puff, jag avskyr ordet puff men det är vad jag menar), och en mörkblå klänning i stelt bomullstyg av absolut spikrak modell (och med fyrkantig ringning, mmm). Och någonting i mocka, jag skulle så gärna vilja ha det! Typ ett par skor eller kanske en väska.

ps tips! om ni tycker att det verkar kul att läsa om obskyr kiosk/macholitteratur från 1940-50-talen så bör ni klicka er till denna sida bums.

4 kommentarer:

Caroline sa...

det var säkert begravning i din kyrka idag. (höll på att skriva utropstecken men det verkade på ngt sätt fel?)

Johanna sa...

Jag har också tänkt det! Jag har av någon anledning inte trott att de höll begravningar i stadskyrkan här, men nu när jag tänker efter så kan väl inte alla hållas i kyrkogårdskapellet? (kyrkan och kyrkogården ligger alltså inte på samma ställe, vid kyrkan finns bara några gamla gravstenar och mäktiga ekar)

Lemmy Caution sa...

Det finns kanske några gamla familjegravar som är i bruk ännu. Tack för reklamen!

Johanna sa...

Varsågod för reklamen, och angående kyrkklockorna fick jag av en slump veta att det tydligen var en själaringning!