måndag 1 februari 2010

Februari

Johnson Heade 1841
Det bästa från två år - grått ljus och nästankitchig exotism!

För tillfället är jag besatt av material - päls, marmor, kronblad, så exotiskt som möjligt - men förra året vid den här tiden var jag helt upptagen av det mörkgrå, disiga februariljuset som var då, nu är det snö och det är inte alls samma sak. Nu är det ljust och allting är monokromt, husen, luften, himlen, vägarna - allt. Jag vet inte vad det är med februari, jag tycker inte direkt om den, förutom att jag fyller år då, men mina sinnen tycks bli extra skarpa - jag blir liksom mottaglig. Färger, nyanser, fina detaljer, februari tycks vara den rätta månaden för att snöa in på saker, om ni ursäktar (den långsökta) ordvitsen. Om det blir blingblingig exotism eller inte får vi se, men någonting tror jag i alla fall att det blir.

Inga kommentarer: