lördag 18 juli 2009

Uppdatering!

Jag är så behagligt avslappnad, jag har verkligen lärt mig att ta det lugnt och det är bra. Jag har haft det jättefint, men tyvärr tycks jag ha glömt bort att jag äger en kamera, förlåt. Jag vet inte ens var den är, men ni kan väl föreställa er grejen (med landet, alltså) - en spegelblank sjö, surrande humlor, kor som råmar (jag vet att jag ofta verkar vara ett naturbarn, men ibland skiner stadsbon i mig igenom - första kvällen vid sjön hörde jag tjuren bröla på avstånd och trodde på fullt allvar att det var en moped. Typ ett hemmabygge, för det lät lite märkligt, men ändå, herregud - en moped!).

Jag har jobbat i natt och läst lite Sherlock Holmes, men det är ganska enkla, korta (=tråkiga) historier producerade för tidskrifter (först publicerade i Strand Magazine). Jag vet inte, jag får alltid för mig att det ska vara så himla trevligt att läsa sådant och det är det väl kanske, på sätt och vis. Fast bäst i små doser, tror jag. I den här utgåvan är det i alla fall gott om Sidney Paget-illustrationer och det är ju trevligt!

ypperligt tillfälle att flika in en Sidney Paget, hm?

Jaha, i natt ska jag jobba igen och då tror jag att jag ska läsa Margaret Atwood, jag läste några brottstycken ur Murder in the dark för några veckor sedan och sedan dess har jag tänkt att jag skulle vilja läsa någonting mer. Jag har Den blinde mördaren, jag köpte den på loppis för en femma och den är behagligt nött och i bra format. Fast jag är egentligen mer sugen på Mitt nyfikna jag, det verkar vara en alldeles lagom blandad läsning. Vi får se.

ps. Jag ska skärpa mig med det här med uppdateringarna, det har ju varit för bedrövligt. Vi hörs snart igen, jag lovar.

7 kommentarer:

Minerva sa...

Den blinde mördaren rekommenderas!

Johanna sa...

Ja, det var den valet föll på! Är nu 70 sidor in eller så och det lovar gott.

li sa...

jag hittar inte din recension... :(

Minna sa...

Åh, snart ska jag dit! Inte där du är alltså, till ett eget land. Bara jag och tolv böcker.

Har du förresten läst "Fördjupade studier i katastroffysik"? Oh my, säger jag bara.

Minerva sa...

Jaa! Fördjupade studier i katastroffysik av Marisha Pessl är genialisk. Sträckläste den en nyår. Romanen handlar om litteraturstuderande amerikanska ungdomar på college. Varje kapitel har namn av en känd roman - bara en sån sak - och på slutet får läsaren avlägga examen...!

Minerva sa...

Pressl skall det vara (spelar ingen större roll, kanske, men är man perfektionist så är man)!

Johanna sa...

Li, här är länken: http://hd.se/kultur/2009/07/08/i-skraeckens-labyrinter/

Minna, vad kul, jag önskar alla lite kvalitetstid på landet. Med böcker! Och vad kul att ni pratar, jag läste Pessls bok för något år sedan tror jag (nog är det väl Pessl? http://www.nytimes.com/2006/08/21/books/21pess.html), jag gillade formen som Minerva talar om, men ibland tycker jag att den känns lite.. ansträngd? Det ligger inte så mycket under det där snygga skalet? Äh, jag vet inte, det är nog bara för att man jämför med sådana pärlor som Prep och Den hemliga historien. Det är hursomhelst väldigt snygga illustrationer i den tycker jag! (av författaren dessutom, om jag minns rätt)