torsdag 9 juli 2009

Dagbok från Västersjön

Hej, jag sitter på landet i dåligt väder. Det finns ingen tv och internet är jättelångsamt, jag har massor av böcker men det är sådana för bra väder. Jag har inte ens en kamera med mig, jag kunde alltså inte fotografera trädgården i stormen igår när ungbokarna nästan låg mot marken. I förmiddags vaknade jag av att korna råmade som om de vore galna, jag undrar vad det var med dem? Och när jag åt frukost såg jag en väldigt märklig fågel som hade slagit sig ner på vattenpumpen, jag har försökt bildgoogla den men hittar ingenting! Den var stor som en.. korp? kanske, alltså ganska stor, bronsfärgad med vita inslag och ganska långa stjärtfjädrar, det var mest det som såg märkligt ut (plus att den var så stor). Vet ni vad det kan vara?

(alltså, jag känner att det vore på sin plats med en ursäkt här för att jag bara talar i klichéer numera, men det är faktiskt såhär det är. Jag tror aldrig att jag varit med om en så traditionellt svensk sommar, det är björkar och insjöar och jordgubbssaft och pusseldeckare)

En sak som bekymrar mig här ute är den potentiella bristen på mat - jag är ju här ensam om dagarna (plus hund, men den räknas inte), utan bil och det är kanske en mil? två? till närmaste affär. Jag vet inte ens åt vilket håll den ligger. Alltså, här finns ju mat, men jag oroar mig lite, tänk om den tar slut? Eller om det är något fel på den och den visar sig vara oätbar? Jaja. Problem.

Rörelseschema över en bockande åsna, eller är det en mula? Kanske t o m en mulåsna? Eller en primitiv häst kanske, äh, jag vet inte. Förresten så kommer jag aldrig ihåg skillnade mellan mula och mulåsna, jag vet bara att det beror på vilken av föräldrarna som är häst. Och att de inte kan reproducera sig. Det är ett fotografi av Eadweard Muybridge ni vet, det här hästfotografiet är mer känt.

PS. Ett tips: recensionen jag skrev härom dagen var av Lyrikvännens nya nummer, där de publicerar några dikter ur Elfriede Jelineks "Under morgonens bila" som utkommer på svenska tidigt i höst (på Modernista tror jag). Köp den! Läs den! Samlingen alltså.

5 kommentarer:

Magnus Thorn sa...

Låter extremt svenskt. Men rogivande, om vi undantar oron då..

Ha det gott där ute.

Johanna sa...

Haha, det ÄR verkligen extremt svenskt. Som vädret idag: växlande molnighet (vilket väder skulle vara mer svenskt än växlande molnighet, jag undrar?) och skyfall var 30:e minut ungefär.

Minerva sa...

Hej! Har du sett Hans Krondahls Muybridge-inspirerade tyg?
http://minerva.bloggsida.se/?s=Hans+Krondahl
Visas på Malmö konstmuseum nu.

MInerva sa...

Länken blev fel! Här kommer den rätta (hoppas jag).

http://minerva.bloggsida.se/konst/med-kansla-for-monster

Johanna sa...

Hej, nej det har jag inte, tusen tack för tipset! (och jodå, länken fungerar) Jag blir så glad när jag blir tipsad om saker här, hoppas att kunna spana vid tillfälle!