onsdag 22 juli 2009

en blanc

Hej, jag har varit på loppis och köpt böcker! Målarens döttrar och Sången om den röda rubinen, hrrrmm (jag måste se vad grejen är, dessutom är den ju på norska), och en av de tre delarna av Elias Canettis självbiografi (Den räddade tungan), allt för fyrtio kronor! Jag hittade en om franskt måleri också men jag köpte inte den för vi gick till fots och den var så tung. Och åh, jag har bläddrat i en annan helt underbar bok, Zorn i Orienten, jag är inte jätteförtjust i exotiskt måleri annars men det här var så fint, har ni tänkt på hur himla bra Zorn målar vitt till exempel? De där vitkalkade, söndervittrade husväggarna i solljuset... Det finns en målning som heter Bruden som går helt i vitt tillsammans med urblekt ockra och åskblått. Det är Emma Zorn som återanvänder sin brudklänning på en bal de går på i Tanger, hon står vid fönstret i hotellrummet vilket de har draperat med vita, tunna tyger, åh vad fint det är. Jag hittar bara en ganska dålig bild, men ni förstår:

Man dör lite, eller är det bara jag? Nu ska jag ägna mig åt finare matlagning samt vin.

4 kommentarer:

li sa...

Näpp, jag fattar vad du menar! Helt underbart!!

Minerva sa...

Det känns som om jag upprepar mig själv när jag åter igen skriver att en viss bok är bra, men Målarens döttrar av Anna-Karin Palm är en läsupplevelse.

Therese sa...

Konstnärer som är bra på att måla vitt är de bästa konstnärerna! :)

Johanna sa...

Den är så sjukt fin den här målningen (jag har nu inte sett den på riktigt, men i boken jag läste fanns en större reproduktion med bra färger), så bra att ni håller med mig. Jag blir glad!

Minerva, jag läste Faunen för något år sedan och gillade den ganska mycket. Men Målarens döttrar ska vara bättre?